Omega-3 zsírsav egészségre gyakorolt kedvező hatásai

By in
451
Omega-3 zsírsav egészségre gyakorolt kedvező hatásai

Az omega-3 zsírsavak a legtöbbet vizsgált mikrotápanyagok közé tartoznak: mostanra több mint 20 ezer publikált tanulmány íródott az omega-3 zsírok kedvező egészségügyi hatásáról

Védi a szív egészségét

Egy 2006-ban publikált tanulmány szerint az omega-3 zsírsavak nagyobb mennyiségű fogyasztása csökkenti a szív-és érrendszeri eredetű halálozást, illetve a stroke kialakulásának esélyét.

Gyulladáscsökkentő hatású

Az omega-3 zsírok csökkentik olyan molekulák és egyéb anyagok termelését a testben, melyek gyulladást okoznak.

Nélkülözhetetlen a gyermekek fejlődéséhez

Várandósság előtt és alatt kiemelkedően fontos az omega-3. Az esszenciális zsírsavak beépülnek a magzat idegrendszerébe és a szemideghártya sejtjeibe, biztosítva a csecsemő optimális látás élességét és szellemi fejlődését.

Csökkenti a figyelemhiányos hiperaktivitás tüneteit

A hiperaktivitás, ADHD oka lehet tápanyaghiány is. Az omega-3 hiány a legtöbb kutatás szerint oka lehet a figyelemhiányos hiperaktivitás (ADHD) tünet együttesnek. Úgy tűnik, hogy az ADHD-ben szenvedő gyerekek gyorsabban bontják le ezeket a zsírsavakat. Pótlással azonban észlelhetően javul a koncentráció és csökkennek a tünetek.

Segíthet a demencia és az Alzheimer-kór kivédésében

Az öregedés természetes velejárója az agyi funkciók változása, demencia esetén viszont már ezen a természetes folyamaton túlmutató hanyatlásról van szó. Az omega-3 csökkenti az időskori elbutulás és az Alzheimer-kór kialakulásának valószínűségét.

Elűzi a depresszió és a szorongás tüneteit

Kutatások szerint abban az országban, ahol sok omega-3-ban gazdag halat fogyasztanak, jóval kevesebben depressziósak. Az omega-3 zsírsavak megnövelt bevitelétől a depressziótól és a szorongástól szenvedő betegek állapota kimutathatóan javulni kezd.

Segít az autoimmun betegségek kezelésében

Autoimmun betegség esetén a szervezet az egészséges sejteket tévesen idegennek észleli és elkezdi támadni azokat. Kutatások kimutatták, hogy a születés utáni első évben bevitt megfelelő mennyiségű omega-3 csökkenti számos autoimmun betegség, többek között az 1-es típusú diabétesz kialakulását. De nem csak megelőzés miatt fontos az omega-3: igazoltan segít a lupus, a reumatoid artritisz, a kolitisz, a Crohn-betegség és a pikkelysömör kezelésében is.

Javítja a metabolikus szindróma tüneteit

A metabolikus szindróma napjaink egyik leggyakoribb összetett anyagcsere-zavara. Főbb tünetei a hasi elhízás, a magas vérnyomás, a cukorbetegség és a zsíranyagcsere-zavar. Az omega-3 zsírok csökkentik az inzulinrezisztenciát és a gyulladást, illetve javítják az érrendszer állapotát.

Segít megőrizni a szem egészségét

A DHA fontos alkotóeleme a szem és az agy idegsejtjeinek. A látási problémák egyik oka a nem megfelelő DHA szint lehet. Az omega-3 a születéstől fogva segít a látás egészségének megőrzésében.

Javítja az asztma tüneteit

Az asztma a légutak krónikus megbetegedése. Előfordulása az elmúlt évtizedek során egyre gyakoribb. Az omega-3 gyerekek és fiatal felnőttek esetében egyaránt véd az asztma kialakulása ellen, illetve csökkenti a légúti gyulladás súlyosságát.

Segíti a máj működését

A nem alkoholos eredetű zsírmáj előfordulása gyakoribb, mint gondolnánk. Az elhízási járvány hatására vészesen terjed és napjainkra a nyugati világban a krónikus májbetegség leggyakoribb oka. Az omega-3 zsírsavak bizonyítottan javítják a máj működését és méregtelenítő hatását, valamint segítik a zsírmáj kezelését.

Megelőzi a rák kialakulását

Kutatások alapján a sok omega-3 fogyasztó embereknél akár 55 %-kal kisebb a vastagbélrák kockázata. Emellett az omega-3 csökkentheti a prosztatarák és a mellrák esélyét is.

Erősíti a csontokat és az ízületeket

Az omega-3 javítja a csontok erősségét és erősebbé, ellenállóbbá teszi az ízületeket – csökkentve a csontritkulás és ízületi gyulladás rizikóját.

Csökkenti a menstruációs görcsöket

Tanulmányok számos alkalommal igazolták, hogy az omega-3 zsírok fogyasztása enyhébb menstruációs görcsökkel párosul. Egy kutatás szerint a rendszeres omega-3 bevitel még akár a fájdalomcsillapító gyógyszereknél is hatékonyabb lehet.

Javítja az alvás minőségét

Az alacsony omega-3 szint összefüggésbe hozható az alvási problémákkal. A kevés DHA befolyással van a szervezet alváshormonja, a melatonin termelődésére. A megfelelő omega-3 fogyasztás javítja az alvás minőségét és növeli az alvással töltött idő hosszát.

Jót tesz a bőrnek

A DHA a bőrünk egyik szerkezeti alkotóeleme, míg az EPA szerepet játszik a bőr olajtermelésében, megelőzi a bőr korai öregedését és a pattanások kialakulását. Az omega-3 támogatja a bőrsejtek működését, amitől a bőr puhább, hidratáltabb és kevésbé ráncos lesz.

Forrás: Szegedi László

54321
(0 votes. Average 0 of 5)
Leave a reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük